Forfatter
Tittel Et land på fire hjul: hvordan bilen erobret Norge
Språk
Hylleplassering
Klassifikasjon
Emne
År
Noter Et land på fire hjul er en annerledes norgeshistorie om hva som skjedde da bilen kom til et av Europas fattigste land. Den gang var bil et luksusprodukt. I dag har Norge nærmere tre millioner personbiler. Firhjulingen er blitt en selvfølge, til tross for de mange problemene kjøretøyet også forårsaker. Forfatter Ulrik Eriksen viser hvordan bilen har bundet landet sammen, men den har også hatt dramatiske konsekvenser for norsk by- og tettstedsutvikling. Nordmenn er blitt bilavhengige. Vi bygger veier som aldri før og subsidierer elbiler, som igjen stimulerer til mer kjøring. Dette er en tankevekkende og underholdende bok om norsk bilisme - om trafikkaos og motorveibygging, beboeraksjoner og byutvikling - og som i dag viser seg i både bompengeopprør og ønsket om bilfritt sentrum. Ulrik Eriksen (f. 1974) har studert historie, idéhistorie og er medieviter fra Universitetet i Oslo. Siden 2005 har han jobbet som frilansskribent, blant annet i Dagbladet og Dagens Næringsliv. Han har vært Morgenbladets faste filmkritiker siden 2009, og skriver også om samferdsel for ukeavisen.
ISBN
Tilgjengelige
Venteliste
*00002211nam 22003491 4500
*001125474
*008201113s2020 no ar 00nob 9
*015 $a150352013$bBokbasen AS
*019 $bl
*020 $a978-82-8226-092-3$binnbundet
*025 $a9788282260923
*040 $aBokbasen AS
*082 0$a629.222094810904$zh$223/nor
*082 0$a629.22209$zb$223/nor
*096 $a629.22209 Eri
*10010$aEriksen, Ulrik$d1974-$jn.
*24513$aEt land på fire hjul$bhvordan bilen erobret Norge$cUlrik Eriksen
*250 $a1. utgave
*260 $aOslo$bRes publica$c2020
*300 $a264 sider$billustrasjoner$c22 cm
*520 $aEt land på fire hjul er en annerledes norgeshistorie om hva som skjedde da bilen kom til et av Europas fattigste land. Den gang var bil et luksusprodukt. I dag har Norge nærmere tre millioner personbiler. Firhjulingen er blitt en selvfølge, til tross for de mange problemene kjøretøyet også forårsaker. Forfatter Ulrik Eriksen viser hvordan bilen har bundet landet sammen, men den har også hatt dramatiske konsekvenser for norsk by- og tettstedsutvikling. Nordmenn er blitt bilavhengige. Vi bygger veier som aldri før og subsidierer elbiler, som igjen stimulerer til mer kjøring. Dette er en tankevekkende og underholdende bok om norsk bilisme - om trafikkaos og motorveibygging, beboeraksjoner og byutvikling - og som i dag viser seg i både bompengeopprør og ønsket om bilfritt sentrum. Ulrik Eriksen (f. 1974) har studert historie, idéhistorie og er medieviter fra Universitetet i Oslo. Siden 2005 har han jobbet som frilansskribent, blant annet i Dagbladet og Dagens Næringsliv. Han har vært Morgenbladets faste filmkritiker siden 2009, og skriver også om samferdsel for ukeavisen.
*532 $aKulturfond
*650 0$aBiler$1629.222
*650 0$aTrafikk$1388.34
*650 0$aKulturhistorie
*651 $aNorge$1948.1
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening