Forfatter
Tittel Skuespillerens arbeid med seg selv: i gjennomlevelsens skapende prosess : en elevdagbok
Medansvarlig
Språk
Hylleplassering
Klassifikasjon
Emne
År
Noter Konstantin Stanislavskij (1863-1938) var et stort russisk teatergeni, hvis virke som skuespiller og instruktør har vært skjellsettende for teaterkunsten, ikke bare i Sovjetunionen, men overalt i verden. Stanislavskij er en representant for den russiske realismen, og hans ideer ble utformet med sterk innflytelse av Anton Tsjekhovs skuespill. Han ga ut boken «Skuespillerens arbeid med seg selv» i 1936 og hans teorier har blitt grunnleggende i all dramaundervisning på 1900-tallet. Stanislavskij er like viktig for skuespillerkunsten som Freud for psykologien: Vi kan mene hva vi vil om dem, men det er umulig i dag å forestille seg feltene uten disse innovatørene. På samme måte som Freud, er Stanislavskij opptatt av konflikten mellom det ubevisste og det bevisste, mellom det som skjer i oss og det som kommer til uttrykk. «Skuespillerens arbeide med seg» selv gir leseren mulighet til å se bak kulissene og overvære hvilke elementer skuespillerkunsten bygger på.
ISBN
Tilgjengelige
Venteliste
*00002320pam 22002771 4500
*001143581
*008231108 no a 0 00nob 2
*015 $a0644032$bBIBBI
*019 $bl
*020 $a978-82-560-2694-4$binnbundet$cNkr 499.00
*0411 $hrus
*08201$a792.028$zh$223/nor/20231004
*096 $a792.02 Sta
*100 0$aStanislavskij, Konstantin S.A.$d1863-1938$jr.
*24510$aSkuespillerens arbeid med seg selv$bi gjennomlevelsens skapende prosess : en elevdagbok$cKonstantin Stanislavskij ; oversettelse fra russisk ved Geir Pollen ; etterord ved Øystein Stene
*260 $aOslo$bSolum Bokvennen$c2023
*300 $a516 sider
*520 $aKonstantin Stanislavskij (1863-1938) var et stort russisk teatergeni, hvis virke som skuespiller og instruktør har vært skjellsettende for teaterkunsten, ikke bare i Sovjetunionen, men overalt i verden. Stanislavskij er en representant for den russiske realismen, og hans ideer ble utformet med sterk innflytelse av Anton Tsjekhovs skuespill. Han ga ut boken «Skuespillerens arbeid med seg selv» i 1936 og hans teorier har blitt grunnleggende i all dramaundervisning på 1900-tallet. Stanislavskij er like viktig for skuespillerkunsten som Freud for psykologien: Vi kan mene hva vi vil om dem, men det er umulig i dag å forestille seg feltene uten disse innovatørene. På samme måte som Freud, er Stanislavskij opptatt av konflikten mellom det ubevisste og det bevisste, mellom det som skjer i oss og det som kommer til uttrykk. «Skuespillerens arbeide med seg» selv gir leseren mulighet til å se bak kulissene og overvære hvilke elementer skuespillerkunsten bygger på.
*532 $aKulturfond
*600 2$aStanislavskij, Konstantin S.A.$d1863-1938$jr.$1792.0233092
*650 1$aSkuespillerkunst$1792.028
*700 0$aPollen, Geir$d1953-$eovers.$jn.
*950 0$aTeatersport$zSkuespillerkunst$9nob
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening