Forfatter
Tittel
Språk
Hylleplassering
Klassifikasjon
Emne
År
Noter «Fotografi apparatet kan ikke konkurrere med pensel og palett så lenge det ikke kan benyttes i himmel og helvete.» Slik lyder en av Munchs mest kjente aforismer som peker mot et problemkompleks, som ikke minst i de senere årene er blitt tatt opp til debatt i en omfangsrik litteratur om forholdet mellom kunst og fotografi . Munch gjorde flere utkast til denne formuleringen i 1929 og publiserte den i sitt lille skrift Livsfrisens tilblivelse samme år, men hevdet selv at den egentlig stammet fra 1904. Imidlertid finner vi tanker om kunst og fotografi allerede i hans etterlatte notater fra 1880-tallet – tanker som meget vel kunne fått sin formulering i en lignende aforisme.
ISBN
Tilgjengelige
Venteliste
*00000473 am 2200157 4500
*001108284
*008170705 no a 0 nob 2
*015 $a0031248$bBIBBI
*020 $a82-05-14823-6$bib.$cNkr 348.00
*08231$a759.81
*082 $a770.92$zh
*096 $arlq 770.92 Mun
*100 0$aEggum, Arne$d1936-$jn.
*24510$aMunch og fotografi $cArne Eggum
*260 $aOslo$bGyldendal$c1987
*300 $a205 s.$bill., port.
*520 $a«Fotografi apparatet kan ikke konkurrere med pensel og palett så lenge det ikke kan benyttes i himmel og helvete.» Slik lyder en av Munchs mest kjente aforismer som peker mot et problemkompleks, som ikke minst i de senere årene er blitt tatt opp til debatt i en omfangsrik litteratur om forholdet mellom kunst og fotografi . Munch gjorde flere utkast til denne formuleringen i 1929 og publiserte den i sitt lille skrift Livsfrisens tilblivelse samme år, men hevdet selv at den egentlig stammet fra 1904. Imidlertid finner vi tanker om kunst og fotografi allerede i hans etterlatte notater fra 1880-tallet – tanker som meget vel kunne fått sin formulering i en lignende aforisme.
*600 1$aMunch, Edvard$cmaler$d1863-1944$jn.$1759.81
*600 1$aMunch, Edvard$cmaler$d1863-1944$jn.$xfotografi $1770.92
*650 2$aMalere$1759
*650 1$aFotografi $1770
*650 2$aKunst$1700
*650 2$aKunstnere$1700.92
*650 2$aLokalhistorie
*651 2$aKragerø$xHistorie$1948.2852
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening